Home > Jobb & Arbete > Tips för dig som letar kontor

Tips för dig som letar kontor

Under 2017 gjorde vi stora omställningar på företaget jag arbetar och vi blev inte klara förrän i slutet på 2017, ganska exakt runt Lucia och inför julfirandet kunde vi släppa en stor press.

Vi skulle varit klara redan i oktober men flera förseningar där egentligen renoveringen av de nya kontorslokalerna var det som drug ut på tiden mest. Men det fanns flera bidragande faktorer till den totala förseningen.

Jag tänkte samla mina tips för dig som letar kontor så att du slipper hamna i samma fälla som vi gjorde.

Definiera företagets behov

Det första man behöver göra inför en flytt till nytt kontor är att ta reda på vilka behov företaget har. Det är först när du vet vilket behov du har som gör det möjligt att veta vilka kontor som är värda en närmare titt och vilka som ska väljas bort direkt.

Att ta reda på vilka behov där finns innebär lite planeringen och gör att risken att man väljer fel minskar. Här är några saker du bör tänka på:

  • Storlek
  • Antal rum
  • Geografiskt läge
  • Kommunikationer
  • Typ av lokal – butik, kontor, lager etc.

Leta lokaler online

Att börja leta lokaler online ger dig en bra uppfattning om vilka lokaler där finns, cirkapriser och kanske kan du snabbt och enkelt hitta alternativ som är värda att ringa på direkt.

Utgå från budgeten och det geografiska läget du önskar och jobba dig därifrån. Finns det många alternativ så leta dig neråt och filtrera mer. Finns det få så gå tillbaka och titta på läget igen och se om du kan utvidga det ytterligare.

Att hyra kontor innebär ofta en viss tålmodighet och det är inte fel att vänta på rätt lokal om man kan det. Försök ha en bra koll på vilka kontor och lokaler som blir lediga online och ring på de som verkar intressanta.

När du tittar på lokalen

När du väl besöker ett kontor och tittar på lokalen så försök vara öppensinnad. Det är inte omöjligt att det går att göra ändringar vid behov och här gäller det att förklara behoven för fastighetsägaren. Det kan vara så att man vill göra större renoveringar för att rusta upp lokalen och det är inte säkert att fastighetsägaren har något emot det.

Om det rör sig om en tydlig upprustning av standarden kan man kanske även diskutera en eventuell period med lägre hyra då lokalen rustas upp på er bekostnad.

Förhandlingsläget beror på hur marknaden ser ut och vad ni är villiga att göra.

Många kontrakt skrivs på 12 månader men här går ofta att förhandla för att hitta något som passar en själv.

 

Comments are closed.

TOP